15-11-2019

Excursie klas 3

We bezoeken ’s ochtends de Europese Wijk: als eerste het ‘Huis van de Europese geschiedenis’. Dit museum neemt onze leerlingen mee op een reis door de tijd, van mythen en ontdekkingen naar de chaos en het samenhorigheidsgevoel van de twintigste eeuw. Tijdens deze reis laat het museum de leerling op een interactieve manier nadenken over de toekomst van Europa. Hierna wandelen we door het Leopoldspark naar een overblijfsel van de Berlijnse Muur, welke hier is tentoongesteld als herinnering aan het IJzeren Gordijn. Vervolgens brengen we een bezoek aan het Europees Parlement. De leerlingen krijgen een rondleiding door het parlementsgebouw en brengen een bezoek aan de grote vergaderzaal. De leerlingen krijgen een uitgelezen kans om de opwindende sfeer in het grootste transnationale parlement ter wereld te ervaren en meer te weten te komen over de bevoegdheden en de rol van het Europees Parlement.

In de middag gaan we naar het centrum van Brussel, waar de leerlingen in groepjes van 3 een speurtocht doen. Tussendoor moeten de leerlingen een aantal spreekopdrachten doen (en filmen) voor het vak Frans.

Deze activiteiten zijn het resultaat van een samenwerking tussen de vakken aardrijkskunde en Frans. De activiteiten op de dag zelf hebben verband met het ontstaan en de betekenis van de Europese Unie enerzijds en de samenhang én conflicten in Europa van vandaag de dag anderzijds. Bij aardrijkskunde krijgen de leerlingen een reflecterende opdracht over de activiteiten van deze dag welke meetelt op het rapport. Tijdens de speurtocht en de spreekopdrachten moeten de leerlingen hun Franse spreekvaardigheid in praktijk aantonen. Voor het vak Frans wordt het resultaat van de speurtocht en de spreekvaardigheidsopdrachten achteraf beoordeeld als praktische opdracht, die meetelt voor het rapport.

Klik op een van de foto's om de hele serie te zien!
 

Terug naar het nieuwsoverzicht
sfeer imgsfeer imgsfeer imgsfeer imgsfeer img
foto sidebar